Färdighetsprov Estetiska programmet Musik inriktning Musikproduktion

Färdighetsprov äger rum 6-12 Mars.

Vi söker dig som har stor lust och vilja till att skapa musik, vilken genre det än må vara.

En musikproducent av idag måste ha stark drivkraft och stor idérikedom.

Vi kommer att göra en kort intervju där du får berätta om dig själv, din musikaliska bakgrund och varför du söker till Fryshuset gymnasium.

Färdighetsprovet du gör kan maximalt ge 320 poäng, alltså samma som den poäng du kan få från grundskolan. När vi räknat ihop våra poäng skickas de till Gymnasieantagningen som sedan är de som sammanställer dem med de poäng du har från grundskolan. Resultatet meddelas till er direkt via https://gymnasieantagningen.storsthlm.se/

Musikalitet, idérikedom och originalitet är mycket viktigare för en musikproducent än tekniskt kunnande. Den tekniska biten lär du dig här under dina tre år.

I det praktiska provet får du jobba med stommen till en låtidé som vi förberett. Du ska komma med förslag om hur vi ska fortsätta låten för att den ska bli mer i din stil.

Du kommer också att få visa vilka instrument du kan spela. Det visar du genom att spela in t.ex. gitarr, piano, eller lägga in stråkar med hjälp av klaviaturet. Vi hjälper dig med allt tekniska så du behöver inte oroa dig för det.

Det är inte slutresultatet som är det viktiga, utan det är hur du arbetar med låten. Hur duktig du är på att hantera datorn och musikprogrammet spelar mindre roll för det här provet. Vi hjälper dig gärna med den biten. Det vi är intresserade av är dina musikaliska tankar, visioner och färdigheter.

Välkommen med din ansökan!

Vid frågor kontakta

Marcus Högquist