Fryshuset startades i Stockholm hösten 1984 i ett stort och slitet fryslager i Norra Hammarbyhamnen. En grupp entusiaster med Anders Carlberg i spetsen såg till att få i uppdrag av KFUM Söder att skaffa en lokal som kunde fungera som baskethall och samla barn och unga på Söder som ville spela basket.

Fryslagret stod tomt och man började renovera och bygga en idrottshall. En rockmusikfrälst bygglärling övertalade föreningen att även bygga några replokaler och redan från början fick ungdomarna själva vara med och forma aktiviteterna i huset. Det sociala engagemanget, utbildningar och andra passionerade intressen växte med åren på grund av de stora behov som fanns i samhället.

1997 flyttade Fryshuset till Södra Hammarbyhamnen. Strax efter skulle Fryshuset starta ett gymnasium som fullt utbyggt skulle ta emot 1 000 elever. 2010 tog Fryshuset ett till steg in i skolans värld och startade en grundskola för årskurs 7–9, som idag har 216 elever. Fryshuset verkar idag i två byggnader på totalt 24 000 kvadratmeter i Hammarby Sjöstad i Stockholm.

Fryshusets grundare Anders Carlberg var en gränslös eldsjäl. Hans tro på människor och deras förmåga att växa och utvecklas var fullkomligt obeveklig – och mest av allt trodde han på dem som ingen annan trodde på, de som inte ens trodde på sig själva. Anders Carlberg inspirerade människor att praktisera medmänskligt mod, att tro på sig själva och våga växa, även då ingen annan trodde att det fanns en chans att lyckas. Och Fryshuset har vuxit till en mångfacetterad nationell rörelse för unga människors utveckling. En rörelse som fortsätter att växa och spridas över hela Sverige och till andra länder.