Estetiska programmet

Bild & Form

Idé, utryck och utställning

Gillar du att teckna? Vill du lära dig teknikerna bakom fotografering, måleri eller skulptur? Är du framtidens stora stjärna inom konst och design? Då är det en smart idé att välja bild & form.

Studera

På bild & form studerar du en stor bredd av material och tekniker och arbetar både med traditionella och digitala verktyg. Du lär dig grunderna för att uttrycka dig med en penna, en pensel eller en kamera i handen. Du får 8 timmar bild och form i veckan fördelat på tre längre pass.

Skapa

Du utmanas att använda din kreativa förmåga i inspirerande övningar. Ditt konstnärskap utvecklas steg för steg. Du får nya idéer och du blir allt vassare på att uttrycka dem.

Ställ ut

Du möter bild-, design-och media-lärare med spetskompetens. Vi ger dig chansen att ställa ut dina alster inför en publik, så att fler får möjlighet att uppleva dina framsteg. Vi samarbetar ofta med externa aktörer vilket leder till att du får ställa ut din konst utanför skolan.

Ämnesfördelning

Färdighetsprov

För att välja den här inriktningen kommer du att behöva genomföra ett färdighetsprov.

Färdighetsprov Bild & Form

Estetiska programmet på Fryshuset

Fryshuset Estetiska finns för dig som vill utveckla din konstnärliga talang på ett högskoleförberedande program. Här finns Estetiska programmets alla fem nationella inriktningar i en kreativ och studieorienterad miljö. Hos oss utövar du din passion i ändamålsenliga lokaler, som scener, ateljéer och musik- podd- och dansstudios.

Du möter våra erfarna och skickliga lärare som rustar dig för framtiden. Här knyter du kontakter för livet och skapar nätverk med andra kreativa ungdomar.

Utveckla din talang

Du träffar engagerade lärare och elever med olika bakgrund som inspirerar dig att hela tiden bli bättre. När du jobbar med människor med andra erfarenheter än du själv så blir du bra på att tänka annorlunda och komma på nya idéer. Det har du stor nytta och glädje av genom hela livet och karriären.

Upptäck sambanden

Kultur är en del av samhället, och även du som tänker dig ett liv i strålkastaljuset på en scen behöver lära dig hur saker och ting fungerar. Därför studerar du allt från samhällskunskap till matematik och de ämnen du själv väljer. Genom att integrera ämnen i olika projekt förstår du sambanden och hur allt hänger ihop.

Skapa kontakterna

Fryshuset är en plant-skola för framtidens profiler och makthavare inom kultur och media. Skolan är med sina många elever med olika bakgrund också en spegling av det mångkulturella Sverige. En bättre plats att knyta kontakter för framtiden hittar du förmodligen inte någon annanstans.

”Det här är den bästa skolan som jag har gått i.”

Tova går Estetiska programmet inriktning Bild & Form

Namn: Tova

Utbildning: Estetiska programmet inriktning Bild & Form

Om skolan:  Om du är passionerad över någonting så borde du gå här

Vad har du för mål med skolan?
Ända sedan jag var 8 har jag vetat att jag ska börja på bild och form. Jag tänkte jobba vidare och bli Fantomtecknare för att få in tjejer i polisyrket och visa att vi också kan. Det har varit en dröm sedan jag var jätteliten.

Hur är det att gå på Fryshusets Gymnasium?
Det är svårt att beskriva Frysen, men när jag kom hit så kändes det rätt: eleverna, lärarna ja allt. Det är den bästa skolan som jag har gått i. Man lär sig olika tekniker, lera, film och vanlig teckning. Om du är passionerad över någonting så borde du gå här.

”När jag kom hit så kändes det rätt”

Tova går Estetiska programmet Bild & form.

Maria Steen

maria.steen@fryshuset.se