Estetiska programmet

Teater

Kropp, röst och uttryck

Hos oss får du en bred kunskap om teater som konstform. Du utvecklar förmågan att gå in i olika roller, både på scen och i film. Genom teater som medel kan du vara med och påverka, beröra och utmana i frågor som rör samhället. Den sociala kompetens och träning i kommunikation som du får på utbildningen är av stor nytta oavsett om du väljer att jobba inom teater/film, utbildning, media eller något helt annat efter gymnasiet.

Teater i alla former

Under utbildningen får du inblick i teaterns olika uttrycksområden. Du arbetar med improvisation och olika skådespelarmetoder inom teater och film. Du tränar kommunikation med kropp och röst och utvecklar stegvis din förmåga inom teatern.

Professionell vägledning

Till ditt stöd har du engagerade pedagoger med högskoleutbildning och professionell yrkeserfarenhet inom teater, drama och dans. Vi bjuder även in gästlärare från branschen och samarbetar med professionella teatrar i Stockholmsområdet.

Möt din publik

Du spelar föreställningar både på Fryshuset och på externa scener. Du får träning i att möta olika typer av publik, såväl barn, unga som äldre. Detta ger dig stor erfarenhet och färdigheter som förbereder dig för livet på och utanför scen.

Ämnesfördelning

Färdighetsprov

För att välja denna passion kommer du att behöva genomföra ett färdighetsprov.  Läs mer vad du behöver göra i länken nedan.

Färdighetsprov Teater

Estetiska programmet på Fryshuset

Fryshuset Estetiska finns för dig som vill utveckla din konstnärliga talang på ett högskoleförberedande program. Här finns Estetiska programmets alla fem nationella inriktningar i en kreativ och studieorienterad miljö. Hos oss utövar du din passion i ändamålsenliga lokaler, som scener, ateljéer och musik- podd- och dansstudios. Du möter våra erfarna och skickliga lärare som rustar dig för framtiden. Här knyter du kontakter för livet och skapar nätverk med andra kreativa ungdomar.

Utveckla din talang

Du träffar engagerade lärare och elever med olika bakgrund som inspirerar dig att hela tiden bli bättre. När du jobbar med människor med andra erfarenheter än du själv så blir du bra på att tänka annorlunda och komma på nya idéer. Det har du stor nytta och glädje av genom hela livet och karriären.

Upptäck sambanden

Kultur är en del av samhället, och även du som tänker dig ett liv i strålkastaljuset på en scen behöver lära dig hur saker och ting fungerar. Därför studerar du allt från samhällskunskap till matematik och de ämnen du själv väljer. Genom att integrera ämnen i olika projekt förstår du sambanden och hur allt hänger ihop.

Skapa kontakterna

Fryshuset är en plant-skola för framtidens profiler och makthavare inom kultur och media. Skolan är med sina många elever med olika bakgrund också en spegling av det mångkulturella Sverige. En bättre plats att knyta kontakter för framtiden hittar du förmodligen inte någon annanstans.

”Ifall man vill få den bästa upplevelsen av gymnasiet så är det här rätt skola.”

Nadja, Estetiska programmet – passion Teater

Namn: Nadja

Utbildning:  Estetiska programmet, passion teater

Vad får du göra på teaterlektionerna?
Vi har fysisk teater, röstteater och scenisk gestaltning. Alltså man kommer aldrig hitta lärare som är som våra lärare. Ifall man vill få den bästa upplevelsen av gymnasiet så är det här rätt skola.

Hur är det att gå på Fryshusets Gymnasium?
Alla är så talangfulla så man blir stolt över sin egen skola. Det finns ingen skola som är som Frysen.

Erik Nihlgård

erik.nihlgard@fryshuset.se