Fryshuset Gymnasium

Specialpedagogiskprofil – ASTEstetiskaProgrammet/ Speldesign

gul pil gul pil gul pil gul pil gul pil gul pil gul pil gul pil gul pil gul pil gul pil gul pil gul pil gul pil gul pil gul pil

Specialpedagogisk profil – AST är anpassad för dig med autismspektrum-tillstånd och som behöver en trygg och strukturerad miljö i skolan. Här får du studera utifrån dina förutsättningar och utveckla dina personliga talanger.

Det här är ett naitonellt program som har ett kursupplägg som ger dig behörighet att läsa vidare på högskolan efter gymnasiet. Undervisningen är specialpedagogiskt anpassad för dig med en diagnos inom AST så att du ska kunna tillgodogöra dig den på ett ba sött och trivas i skolan.


1

Utveckla din talang

Du träffar engagerade lärare och elever med olika bakgrund som inspirerar dig att hela tiden bli bättre. När du jobbar med människor med andra erfarenheter än du själv så blir du bra på att tänka annorlunda och komma på nya idéer. Det har du stor nytta och glädje av genom hela livet och karriären.

2

Upptäck sambanden

Kultur är en del av samhället, och även du som tänker dig ett liv i strålkastaljuset på en scen behöver lära dig hur saker och ting fungerar. Därför studerar du allt från samhällskunskap till matematik och de ämnen du själv väljer. Genom att integrera ämnen i olika projekt förstår du sambanden och hur allt hänger ihop.

3

Skapa kontakterna

Fryshuset är en plantskola för framtidens profiler och makthavare inom kultur och media. Skolan är med sina många elever med olika bakgrund också en spegling av det mångkulturella Sverige. En bättre plats att knyta kontakter för framtiden hittar du förmodligen inte någon annanstans.

  • Gymnasiegemensamma ämnen
    • Engelska 5 100
    • Engelska 6 100
    • Historia 1b 100
    • Historia 2b - kultur 100
    • Idrott och hälsa 1 100
    • Matematik 1b 100
    • Naturkunskap 1b 100
    • Religionskunskap 1 50
    • Samhällskunskap 1b 100
    • Svenska 1 100
    • Svenska 2 100
    • Svenska 3 100
    • Gymnasiearbete 100
  • Programgemensamma ämnen
    • Estetisk kommunikation 100
    • Konstarterna och samhället 50
  • Inriktning
    • Digitalt skapande 100
    • Medieproduktion 1 100
    • Medieproduktion 2 100
    • Medier, samhälle och kommunikation 1 100
  • Programfördjupning och individuellt val
    • Animation 100
    • Digitalt skapande 2 100
    • Mental träning 100
    • Psykologi 1 50
    • Psykologi 2a 50
    • Individuellt val 200

”Jag har fått lära mig själva processen bakom spelen och får skapa själv.”

Fredrik Noresund, AST-verksamhet Estetiska programmet passion Speldesign

Namn: Fredrik Noresund

Utbildning: AST-verksamhet Estetiska programmet passion Speldesign

Vad har du för mål med skolan och din passion?
Att få så bra betyg jag bara kan och ta med mig så mycket bra kunskap som möjligt. Jag har varit intresserad av dataspel sedan jag var 5 år och vill fortsätta studera spelprogrammering efter gymnasiet. Mitt förhållande till spel har utvecklats mycket. Jag har fått lära mig själva processen bakom spelen och får skapa själv.

Hur är det att gå på Fryshusets Gymnasium?
Underbart kul, tycker jag. Jag var på öppet hus här innan jag började och efteråt kände jag ”Det här är platsen jag vill vara på”. Lärarna pushar oss till att göra vårt allra bästa och de vill att vi ska komma vidare. Samtidigt finns de alltid där om man behöver stöd, både i skolan och på det personliga planet.

Vad ser du mest fram emot när du går till skolan?
Mina favoritlektioner: engelska och psykologi. Det är inte alltid lätt men man lär sig att bli nyanserad.


”Jag vill skapa en trygg närmiljö för mina elever, som bygger på en dialog mellan vuxna och ungdomar.”

Namn: Olov Eriksson.

Gör: Lärare i samhällskunskap och engelska, AST-verksamheten Estetiska programmet.

Mål: Att fortsätta utvecklas i mitt yrke och att se till att vi är bäst på det vi gör.

 

Vad är det viktigaste du kan ge som lärare?
Att dela med mig av den kunskap som jag har lyckats samla på mig i livet. Jag vill skapa en trygg närmiljö för mina elever, som bygger på en dialog mellan vuxna och ungdomar.

Hur jobbar du för att dina elever ska utvecklas i skolan?
Genom att ge dem utmaning och stöd. Det är en klassisk devis som jag anser att jag lever efter. Jag hoppas också att de alltid vill försöka och att de ger mig tillåtelse att hjälpa dem när det behövs.

Hur är det att jobba på Fryshuset?
Utmanande och roligt. Jag valde att jobba på Fryshuset för att det är ett intressant sammanhang att vara en del av. Mitt mål är att fortsätta utvecklas i mitt yrke och att se till att vi är bäst på det vi gör.