Fryshuset Gymnasium

Skate

Passion Skate

Skate är en livsstil. Det är också träning, ungdomskultur och affärer. Brädan kan ta dig med på många vägar i livet, det kommer du att bli medveten om ifall du väljer skate som passion.

Skate är en livsstil. Det är också träning, ungdomskultur och affärer. Brädan kan ta dig med på många vägar i livet, det kommer du att bli medveten om ifall du väljer skate som passion.

Frihet

Vi vill bevara skateboardåkning i sin mest naturliga form, vilket innebär att varje elev ansvarar för sin egen åkning och utveckling. Och ifall någon kör fast hjälps vi alla åt att hitta motivation och inspiration.

Mångfald

Inga krav på skicklighet eller förkunskap finns för att välja passion skate. Det enda som krävs är din egen övertygelse – att skateboardåkning är det bästa du vet. Om det sedan är street, pool, vert eller platt mark du brinner mest för spelar ingen roll. Det är bara att köra.

Fördjupning

Vi läser två idrottskurser speciellt anpassade till skateboard. Genom dessa kommer du att lära känna både skateboardkulturens rikedom och utmaningar samt forska i din egen identitet som skateboardåkare. Samtidigt får du betyg i 200p Idrott och hälsa-specialisering!

”Eleverna får odla sin egen skatestil och åkandet får ha kvar sitt naturtillstånd.”

Martin Karlsson, Lärare i Skate

Namn: Martin Karlsson

Lärare i: Skate

Att Jobba på Fryshuset Gymnasium: Fantastiskt!

Skate som passion: Eleverna får odla sin egen skatestil och åkandet får ha kvar sitt naturtillstånd.

Hur länge har du hållit på med skateboard?

Hela mitt liv. Skaten har format den jag är. Jag har drivit skateföretag, bloggat om åkningen och varit journalist för olika skatetidningar. Jag har skejtat på Fryshuset sedan 1989.

Hur är det att jobba här?

Fantastiskt! Det här stället genomsyras av så mycket humanism, mångfald och tolerans. Först var jag skeptisk till konceptet att lära ut skate i skolan, jag tycker att det ska vara fritt. Men nu känns det helt rätt. Eleverna får odla sin egen skatestil och åkandet får ha kvar sitt naturtillstånd.

Hur jobbar du för att eleverna ska utvecklas?

Jag pratar med dem och vill att de ska få en bredare bild av vad skate kan vara. Vi har trevliga diskussioner om skatefilosofi och historia. Det är otroligt givande när jag ser att en elev har förstått ett nytt samband, då är mitt jobb berikande och härligt.