Passion

NIU-Basket

Fryshuset är ett certifierat basketgymnasium. Hos oss tränar du på vår egen basketarena med professionell hjälp.

Kombinera studier och träning

Målet med NIU-basket är att du ska kunna kombinera elitträning med dina studier och att du ska kunna spela basket på nationell eller internationell nivå när du lämnar skolan.

Gemensam och individuell utveckling

NIU-basket innebär 5,5 timmar basket- och fysträning i veckan. Vi blandar individuell talangutveckling med lagspel, styrketräning och teori. Du lär dig om anatomi, fysiologi, kost- och näringslära, tränings-planering samt idrottsskador.

Ett steg ut i världen

Träningen bedrivs på skolan i Arenan och Gymmet. Utbildningen sker i ett samarbete med Fryshuset Basket – Sveriges största basketförening. Det innebär att skolan är en del av den nationella basketsporten med etablerade kontakter över hela världen.

Ansökan & Try-out

För att ansöka till NIU behöver du gå på en try-out. För mer information om try-out och ansökan, följ länken nedan.

Info om Try out

”Det har varit väldigt roligt och så får jag göra det jag älskar mest varje dag – att spela basket!”

Linus går på Ekonomiprogrammet / NIU Basket

Vad har du för mål med skolan?
Linus: Få höga betyg för att kunna vara den bästa studentathlete jag kan vara och ha en plan B ifall jag inte kan spela basket. Att få ett stipendium för att spela basket på högre nivå på college för att sedan kunna spela proffs efter det.

Shiloh: Mitt mål med skolan just nu är att bara få bra betyg så jag kan ta mig ut i världen.

Och med basketen?
Linus: Mina mål inom basket är att kunna försörja mig och min familj genom att spela basket.

Shiloh: Just nu fokuserar jag på att komma med i ungdomslandslagen.

Hur är det att gå på Fryshuset?
Linus: Jag har haft det väldigt bra, Fryshuset är välkomnande. Man känner sig involverad varje dag och ingen blir bortglömd. Jag har träffat massor av olika personer som sätter mitt liv i perspektiv och jag har lärt mig mycket av dem, både elever och lärare. Det har varit väldigt roligt och så får jag göra det jag älskar mest varje dag – att spela basket!

Shiloh: Det är jätte kul att gå på fryshuset! Man får många vänner och lär sig mycket av varandra !🤍

Namn: Linus Victorin & Shiloh Kalenga

Program: Ekonomiprogrammet & samhällsprogrammet

Passion: NIU Basket

Skolfavorit: Svenska, matematik & Samhällskunskap

Framtiden: College & proffspelare

”Citat”

Johannes Forbes, Baskettränare

Namn: Johannes Forbes, Baskettränare

Motto:

Vad är ditt mål som tränare?

Vad har du själv för erfarenhet av att spela basket?

Varför ville du börja jobba som tränare på Fryshusets Gymnasium?

Vad ser du mest fram emot när du går till jobbet?

”Det bästa med basket är att det är en familj”

Maria, Naturvetenskapsprogrammet, NIU-Basket.

Victor Peolsson